torsdag 14 juni 2018

10 goda råd när journalisten ringer

Som representanter för Hyresgästföreningen kan vi alla bli kontaktade av media i olika frågor. Det är ofta utmärkta tillfällen att kommunicera våra budskap och därigenom stärka Hyresgästföreningens varumärke. Goda relationer med media är därför viktigt och här är tio enkla tips för att underlätta för dig som talesperson i kontakten med en reporter.

1. Köp dig tid. Ta reda på vem som ringer och varför, be sedan att få återkomma.
2. Är du rätt person att ta intervjun? Stäm av med pressansvarig.
3. Bestäm ditt budskap i förväg. Var tydlig, fokusera på huvudbudskapet.
4. Ha sällskap. Ger trygghet, stöd för minnet och kan återkoppla efteråt.
5. Pang på rödbetan. Ta det viktigaste först, intervjun kan bli kortare än du tror.
6. Överskatta inte reporterns förkunskaper. Undvik fackspråk, förklara termer.
7. Undvik ”inga kommentarer”. Förklara istället varför du inte kan eller vill svara.
8. Tala alltid sanning. Lögner upptäcks alltid. Spekulera inte. ”Jag vet inte” är ett okej svar.
9. Slappna inte av för tidigt. Intervjun är över först när reportern lämnat byggnaden.
10. Kontrolläs dina citat. Be att få godkänna innan publicering. Ta hjälp av pressansvarig.

Pressansvarig för Region Norrland är
Anders Rubensson, som nås på 070-602 51 58.
Han hjälper gärna till när det blir skarpt läge och
kan även kontaktas för att hålla utbildning i
mediehantering i olika sammanhang, till
exempel på årsmöten.